Prvú továreň dodnes úspešnej firmy Ford Motor Company založil 16. júna
1903 v Detroite americký vynálezca a priemyselník Henry Ford. V piatok
16. júna uplynie od jej otvorenia 120 rokov.
"Vizionárstvo a podnikateľské schopnosti Forda s presahom do celého
sveta umožnili vznik množstva vozidiel charakterizujúcich éru, v ktorej
boli vyrábané. Aj tie, ktoré nakoniec neboli rekordéri v predajoch, s
odstupom času ukázali svoj význam pre rozvoj automobilky," uviedol pre TASR Juraj Vrbik zo spoločnosti, ktorá sa venuje renovácii a servisu historických vozidiel.
Už v ranom detstve prejavoval Henry Ford veľký záujem o mechaniku. Vo
svojej dielni ako 15-ročný skonštruoval parný stroj. V júli 1891 sa
zamestnal ako inžinier v Edison Illuminating Company v Detroite ako
hlavný inžinier. Thomas Edison sa stal Fordovým celoživotným mentorom a
priateľom.
Jeho kariéra konštruktéra automobilov sa datuje od zimy 1893, keď ho
záujem o spaľovacie motory priviedol ku skonštruovaniu malého
jednovalcového benzínového modelu. Prvý motor Ford skonštruoval na
drevenom stole v kuchyni. Neskoršia verzia tohto motora poháňala jeho
prvý automobil - rám vybavený štyrmi kolesami z bicykla a Quadricycle
(štvorkolka) dokončil v roku 1896. Vozidlo vážilo 230 kg a jazdilo
rýchlosťou 30 km/h.
Povzbudený týmto úspechom založil spolu s ďalšími investormi v roku 1899
Detroit Automobile Company. Firmu však nechal zbankrotovať, lebo bol
presvedčený, že jeho autá môžu byť ešte lepšie a je predčasné začínať s
masovou výrobou.
Ford sa medzičasom venoval navrhovaniu a konštruovaniu pretekárskych
áut. V novembri 1901 založil svoj druhý automobilový podnik - Henry Ford
Company, ktorý však už začiatkom roku 1902 opustil. Firma sa neskôr
premenovala na Cadillac Motor Car Company a stala sa výrobcom luxusných
automobilov.
Vznikom firmy Ford Motor Company podnikateľ naplnil svoju víziu do
poslednej bodky. Prvé auto vyrobené spoločnosťou sa predalo už 15. júla
1903. Ford vlastnil 25,5 percent akcií, pričom prezidentom a kontrolným
vlastníkom sa stal v roku 1906.
Továreň v roku 1910 presťahoval severne od Detroitu do Highland Parku.
Na jeho montážnych linkách pracovali robotníci špeciálne vyškolení pre
jednu činnosť. Ford takto dosiahol pásovú výrobu cenovo dostupných
automobilov.
Jeho automobil Ford T sa stal známy aj pod prezývkou Tin Lizzie, čiže Plechová Líza. "Ford
T bol prvým sériovo vyrábaným automobilom, ktorého sa v rokoch 1908 až
1927 vyrobilo 15 miliónov a až do roku 1927 držal rekord v počte
vyrobených kusov. Bolo to hlavne vďaka robustnej konštrukcii, ľahkej
opraviteľnosti a hlavne efektívnej pásovej výrobe, zavedenej v roku
1914. Vďaka nej klesla cena vozidla takmer o polovicu. Jeho viac ako
dôstojným nástupcom sa stal Ford A. Bol prvým vozidlom s modrým
emblémom, vyrábaným od roku 1931 aj v nemeckom Kolíne a symbolizuje
začiatok expanzie automobilky do celého sveta. Na rozdiel od svojho
predchodcu ho už ponúkali v štyroch farbách. Za jeho konštrukciou stál
okrem Henryho Forda aj jeho syn Edsel," vysvetlil Juraj Vrbik.
V roku 1919 Henry Ford, jeho manželka Clara a jediný syn Edsel získali
podiely všetkých menšinových akcionárov za viac ako 105 miliónov
dolárov. Stali sa tak jedinými vlastníkmi spoločnosti.
"Nasledoval model A, čo bolo už podstatne dospelejšie auto. Dodnes je
obľúbené po celom svete u reštaurátorov a Hot-Rod scény. Abecedne
môžeme pokračovať modelom Ford F, dôležitým zástupcom značky v
povojnovej ére hlavne na americkom trhu. Praktický pick-up sa vyrábal od
roku 1948 vo viacerých verziách a tonážach. Niekoľko rokov patril v
zámorí k najpredávanejším automobilom a za všetko hovorí fakt, že sa
vyrába dodnes už vo svojej 12. generácii," povedal pre TASR Juraj Vrbik.
Henry Ford patril nielen k podnikateľským veličinám, ale aj k technicky a
organizačne nadaným ľuďom. Ako majiteľ spoločnosti Ford Motor Company
sa stal jedným z najbohatších a najznámejších ľudí na svete. Snaha o
produkciu pri vynaložení čo najmenších nákladov ho priviedla nielen k
vynálezom rôznych technických vymožeností, ale tiež k objavu faktu, že
spokojný zamestnanec toho urobí viac, ako traja nespokojní.
Henry Ford zomrel vo svojom sídle Fair Lane Estate v Dearborne 7. apríla
1947. Pochovaný je na rodinnom cintoríne v biskupskom kostole sv. Marty
v Detroite.
Spoločnosť Ford Motor Company mala koncom roka 2022 po celom svete viac
ako 173.000 zamestnancov a je doteraz jedným z najväčších výrobcov
automobilov na svete.